رسانه‌های اسرائیلی از قطعیت پاسخ آتی ایران، حزب‌الله و یمن صحبت می‌کنند و به ارزیابی‌ها و اقدامات رژیم اشغالگر و حامیانش در منطقه باهدف کسب آمادگی در برابر این پاسخ اشاره می‌کنند.

رسانه‌های اسرائیلی: حزب‌الله مصمم به پاسخگویی است و برنامه‌اش تغییر نمی‌کند

گزارش روزنامه یدیعوت آحارونوت از ارزیابی‌های رژیم صهیونیست حاکی است که حزب‌الله مصمم به پاسخ در برابر ترور فرمانده شهید فؤاد شکر، در آینده نزدیک است و برنامه او تغییر نخواهد کرد. خبرنگار حوزه دیپلماسی در این روزنامه، «ایتمار آیخنر» می‌گوید: «توقع داریم که حزب‌الله پیش از ایران حمله کند».

در همین حال، تحلیلگر امور نظامی در روزنامه «اسرائیل هیوم»، «یوآو لیمور» هم معتقد است «پاسخ حزب‌الله و ایران به لحظات تعیین‌کننده‌ای رسیده است؛ همچنان که بر اساس نظر غالب انتظار می‌رود در این هفته پاسخی (جزئی یا کامل) صورت گیرد».

لیمور اضافه می‌کند که ارزیابی این است که «پاسخ هماهنگ شده خواهد بود؛ اما نه ضرورتاً هم زمان»، به این معنی که حزب‌الله خودش جواب ترور فؤاد شکر را خواهد داد، درحالی‌که ایران به‌صورت جداگانه به ترور اسماعیل هنیه در سرزمینش پاسخ خواهد داد. او خاطرنشان می‌کند: «آن‌طور که گزارش‌های رسانه‌ای نشان می‌دهد، پیام‌های مختلفی از طریق واسطه‌ها ردوبدل می‌شود» و «مجموعه‌ای از طرف‌های داخلی و خارجی لبنان در پشت‌صحنه تلاش می‌کنند تا از شدت پاسخ حزب‌الله بکاهند، درحالی‌که به نظر می‌رسد این حزب مصمم به انجام آن است».

به گفته این تحلیلگر اسرائیلی، از سوی دیگر، «ایران ممکن است با عناصر دیگری - به‌ویژه نیروهای مسلح یمن و عراق - برای به چالش کشیدن سیستم‌های دفاعی اسرائیل همکاری کند». برای مقابله با پاسخ ایران، «اسرائیل از ائتلاف بین‌المللی کمک خواهد گرفت، همان‌طور که در حمله ۱۴ آوریل انجام داد»؛ لیمور توضیح داد که «برجسته‌ترین عنصر در این ائتلاف، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا است که در هماهنگی کامل با ارتش اسرائیل عمل می‌کند».

عنصر دیگری که لیمور به آن اشاره می‌کند «ارتش بریتانیا» است که «با وجود این که دولت جدید لندن کمتر دلسوز اسرائیل است، مشارکت جدی نشان می‌دهد»؛ در کنار آن‌ها کشورهای مختلفی در منطقه وجود دارند که «اهمیت زیادی در ایجاد یک جبهه مشترک مقابل پاسخ ایرانی می‌بینند».

لیمور اضافه کرد که آمریکا با «هشدار در مورد لغزش به سمت یک نبرد در مقیاس بزرگ»، «پیام‌های شدیداللحنی به ایران داده است، به این امید که پاسخ مورد انتظار را محدود کند».

وی همچنین توضیح داد که «آمریکایی‌ها همچنین در حال کار روی طرف اسرائیلی هستند تا از شدت پاسخ متقابل بکاهند»؛ به‌طوری‌که تخمین زده می‌شود «درصورتی‌که حملات حزب‌الله و ایران تلفات و آسیب زیادی نداشته باشد، می‌توان به این موضوع پایان داد».

منبع: المیادین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.